Automatiskt brandlarm
Ett automatiskt brandlarm är en viktig del i ett företags eller verksamhets brandskydd eftersom en brand kan upptäckas tidigt.
Förutsättningarna för att människor ska hinna utrymma ut ur en byggnad i god tid och kunna göra något för att begränsa brandens följder ökar. Verksamheter som har ett automatiskt brandlarm är ofta hotell, vårdanläggningar, vård- och omsorgsboende och alternativa boenden. Det finns verksamheter där myndighetskravet kan finnas angivet som krav i Boverkets byggregler eller vara en del i en alternativ utformning för att uppfylla dessa.
Försäkringsbolaget kan ha krav som beror på att verksamheten är av sådan art att försäkring endast ges om verksamheten är skyddad av automatiskt brandlarm eller sprinkler.
För att anläggningen ska kunna kopplas direkt till räddningstjänsten krävs att den är planerad och installerad enligt SBF 110:8. Anläggningen måste även vara uppbyggd av materiel som uppfyller reglerna och kvalitetsplanen nedan. Det måste även tecknas ett avtal mellan anläggningsägaren och SOS Alarm AB samt ett avtal mellan anläggningsägaren och räddningstjänsten SÖRF.
Hur fungerar ett automatiskt brandlarm?
Brandlarmet består av rök- eller värmedetektorer (brandvarnare) som skickar en signal till en centralapparat som vidarebefordrar signalen till en bemannad plats där åtgärder görs till följd av larmet.
I de flesta fall aktiveras även ett utrymningslarm för att initiera utrymning.
Adresserbara system har den stora fördelen att varje larmenhet i systemet har en unik adress som ger större säkerhet och snabbare insats vid brand och larm. I manöverpanelen kan man se exakt vilken detektor som gett upphov till larm. Varje systemenhet kan styras och kontrolleras individuellt vilket är en fördel för anläggningsskötaren.
Hur gör man inför en installation?
Kontakt tas inledningsvis med räddningstjänsten som informerar om den kvalitetsplan ovan som måste uppfyllas och hur det praktiska fungerar. Det ska vara en anläggarfirma, certifierad enligt SBF 1008 som installerar brandlarmanläggningen.
Ägarens ansvar
Ansvaret för brandlarmanläggningen ligger på ägaren och/eller nyttjanderättsinnehavaren av den byggnad eller verksamhet som anläggningen skyddar. Ansvaret innefattar status och underhåll av larmanläggningen samt för de larm som aktiverats från anläggningen.
Det ska finnas en larmorganisation med larmlagring, där krav ställs på kompetens, beredskap och handlingsförmåga hos arbetstagare, för att på ett effektivt sätt hantera situationer vid ett utlöst brandlarm.
Försäkringsbolag kan ställa högre krav beträffande automatisk brandlarmanläggning än räddningstjänsten och det är därför viktigt att kontakta dem innan det görs förändringar i eller med anläggningen.
Räddningstjänstens ansvar
Utöver att göra insatser när larmet utlöst och genererat en utryckning, genomförs uppföljning av inträffade larm. Vid behov görs en återkoppling till avtalsparten för att anläggningen ska fungera så effektivt och väl som möjligt.
Avgifter
Avgifter som debiteras är anslutningsavgift vid nyinstallation, årsavgift, utryckning till felaktigt larm, öppning av nyckelskåp samt annan övrig avgift.
Uppsägning av avtal
Kontakta räddningstjänsten om du vill säga upp ditt avtal eller har frågor om automatiskt brandlarm.